Vårgårda – revisited

Vid Allhelgonhelgen förvandlas Vårgårda varje år till ett naturfotorafiskt Mecka. I år besökte jag denna festival för andra gången och blev inte heller denna gång besviken. Jag bodde på ett vandrarhem Tånga Hed, ett pittoreskt ställe vars duschar jag aldrig fick tillfälle att prova. En festivaldeltagare låg inkvarterad i tält vilket inspirerade mig en aning. Det visade sig vara en trevlig man som bodde i tältet och jag fick tillfälle att stifta bekantskap med honom under lördagens middag. Kajakpaddlingens kung kallade jag honom i mina tankar. Under nämnda middag hamnade jag bredvid Björn-Eyvind Svan, vilken bjöd friskt på härliga berättelser och anekdoter. Det var Björn-Eyvind som tog första bilderna på den grundstötta ubåten U 137, som gick på grund i Blekingeskärgården 1981.

Jag lyssnade på de flesta föreläsningarna i år, missade bara Andy Horner och presentationen av tidskriften Natur og Foto. Under dessa visningar åt jag lunch och fick en privatvisning av Vårgårda fotoförenings klubblokaler samt en konstutställning på Galleri 33. Det var en härlig blandning på föreläsarna i år tycker jag. Jag höll mig vaken så när som några sekunder under en svarthakedoppingsbild. Bildvisningarna är väldigt inspirerande på många sätt. Dels tränas förstås bildseendet, dels är det intressant att ta del av de professionella fotografernas tankar kring bildskapande. Mellan passen höll Anders Geidemark hov och fick mig att skratta högt några gånger.

Jag träffade också några bloggkompisar… Det var lite läckert att se dessa i verkligheten. Hoppas verkligen att vi ses igen nån gång. Stort tack till er alla för att bidrog till att göra min festival till en fin upplevelse. Ett extra tack till Niklas Virsén som gjorde promenaden hem till Tånga hed under lördagnatten till en fröjd! Staffan Trygg var också med och jag hann lära känna honom litegrann där i den sena timmen. Jag måste tacka Erika Ahlberg och Joakim Thornell för lån av mobiltelefoner och filosofiska samtal. Nu har jag också alltid semester 🙂

Ett särskilt minne har etsat sig fast. Under lördagen slog sig Jan Grahns fru ner mittemot mig vid frukostbordet och strax därefter kom Jan, en nestor inom svensk naturfotografi med en kommande uställning på Trollhättans konsthall. Jag och skylt-Oskar satt och pratade om allt möjligt men jag kände mig tvungen att fråga Jan lite om hans svartvita fotografier och tankarna kring dessa. Det blev minst sagt ett intressant samtal!

9 svar to “Vårgårda – revisited”

  1. Tack själv för trevliga seriösa och oseriösa samtal 🙂 Det var verkligen trevligt att träffas, och det måste vi göra om!

    /Niklas

  2. Själv hann jag ju bara med et kortare lördagspass, men det gav ju verkligen mersmak. Kul att få träffas var det, Daniel!
    /Tomas

  3. Men du Daniel…hur gick det med isbjörnen? Läcker bild…hm…undrar om den återspeglar din gårdag 😉
    /Erika

  4. Tack för senast! 🙂 Inte för att vi hann prata så mycket, men lite iallafall.

    Jag kommer åka till Vårgårda nästa år också. Har hängt med sen 2007 och är alltid lika glad för det. 🙂

    //M

    Ps Läcker bild!!

  5. Cool bild!!!
    – trevligt att träffas! Och stort tack för att du köpte boken. Jag lovar att fixa signatur vid annat tillfälle 🙂

  6. Vilken spännande blogg du har. Jag tycker mycket om dina bilder, en del är verkligen helt magiska. Jag läste en del du skrivit om Lars Lerin, kul. Han har varit någon jag och min man följt genom åren, flera av hans böcker står i vår hylla. En gång var min Micke med på en nordisk akvarellsalong och fick sin akvarell hängd bredvid Lars Lerins bild. Det var onekligen en speciell känsla. Vår dotter var med i ett projekt under sin fotoutbildning. Hon kröp runt i en cirkel tillsammans med flera andra. Det hela fotograferades med öppen lins som ett konstprojekt av en av hennes fotolärare Joakim Brolin. Bilden påminde lite om din senaste bild.
    allt gott

  7. Snurrig bild! Dig missade jag i vimlet. Får bli ett annat år, för det är alltid kul att säga hej.

    /Anna

  8. Spacad bild 🙂 Ni verkar haft det riktigt trevligt i Vårgårda ..nästa år måste jag ta mig ner.

    /Henrik

  9. Jaså du åt frukost med Jan Grahn du, det var inte illa 🙂 det var trevligt att träffas och kanske stöter vi ihop på samma ställe även nästa år.
    Läcker bild 🙂

    /PJ

Kommentera

