Lars Tunbjörk och fulhetens estetik…

Häromkvällen besöktes Fotografiska i den kungliga huvudstaden. Syftet var tudelat, Lars Tunbjörk skulle hålla ett anförande och så lockade Sandy Skoglunds och Pieter ten Hoopens bilder.  Besöket blev lyckat må jag säga. Framförallt blev det en resa utanför de fotografiska konventionerna. Numera gör ju Tunbjörk bilder av framsäten och handbromsar vilka kanske inte framstår som självklara fotoobjekt. Bildspelet som visas på Fotografiska hade ändå en märklig dragningskraft på mig. Här såg jag en förtäckt kritik av det marknadsanpassade men även en intressant anspelning på ”ready-made”-traditionen där bilder från blommässor dominerade. Det hårda blixtljuset vänjde jag mig snabbt vid och jag skrattade när bilder av kablar och silvertejp kom tillsammans med handbromsbilderna. De flesta besökarna vände dock nästan i dörrhålet. Vilket jag har full förståelse för. Vackert var det inte, men fult? Jag vet inte. Ett utforskande öga. Känslofotografering kanske man kan kalla det. När jag kom hem stod jag i badrummet och gjorde bilder med blixt…

4 svar to “Lars Tunbjörk och fulhetens estetik…”

  1. Ja det är alltid intressant att vidga sina vyer. Gillar en del av Tunbjörks ”rätt på” bilder men det är ganska långt från min egen bildvärld, även om jag måste erkänna att jag gjort nåt försök 😉
    /P

  2. Häftiga bilder du presenterar ovan … Fotografiska blir man ju lite nyfiken på, men om det sedan blir bilder iduschen är jag jun tveksam till … men man vet ju aldrig … se så galet det gick efter min först kurs hos Terje … Ha de´ Thorsten

  3. Det låter ju som ditt besök blev givande iaf! -Perfekt!
    Morgan

  4. I love your style, you have a very attractive abstract language.

Kommentera

