Svarthättan

Det började med en duns i fönstret och en skräckslagen liten fågel darrade nere på gräsmattan. Naturfotograf Arvidsson slänger sig ut med kameran om halsen. Avsikterna var inte enbart egoistiska, d v s att jag äntligen skulle få en riktig närbild på Svarthättan, en hona!! Nej, jag ville ju skydda den från kajorna och skatorna som direkt började segla omkring i trädtopparna. Med uppenbar risk att skaffa mig ett ”rykte” bland grannarna i området kastade jag mig alltså, iklädd långkalsonger och cardigan, ner på marken för att inleda förevigandet. Färgbilder, svartvita bilder först i liggande format. Fågeln blinkade i takt med slutaren och jag måste säga att det var en storslagen upplevelse att ligga 30 cm från fågeln, öga mot öga. Jag anade inte att min snart niomånader gamla son skrattade åt mig genom köksfönstret. Så gick jag över i stående format, uppslukad av bildskapande. Det var då jag upptäckte duttarna d v s tre grässtrån som stack upp irriterande i nederkanten. ”Hur ska jag få bort dem?” tänkte jag och drog fram högerhanden för att rycka bort dem… Det var ungefär just i det ögonblicket som magins bubbla sprack. Fågeln flög upp i ett äppelträd och stirrade förvånat på mig. Nåväl, här är ett porträtt som jag blev nöjd med.

(Anna – detta är väl ett hyffsad, skarp närbild…?)

6 svar to “Svarthättan”

  1. Först ett grattis till bubblaren – igen… Nja du får nog jobba på skärpan ett tag till 😉 En sann ornitolog hade aldrig godkänt det lilla skärpedjupet 😉 Däremot börjar du komma tillräckligt nära, men tänk på att nu för tiden försöker man att inte avliva fåglar som man vill avbilda 😉 Du får nog jobba på ett tag till och du märker när du har lyckats för då lär du inte få någon bubblare hos Terje längre 🙂

    /Anna

  2. Haha vilken skön bild ..tokbra 🙂 Alltid trevlig med lite närkontakt.
    Grattis också!

    /Henrik

  3. Förstår inte hur jag kunde missa att se den vid första anblicken igår när jag tittade. Den jag då såg var en underlig figur i mitten på bilden, ett slags skogstroll eller liknande. Idag när jag tittade igen såg jag fågeln i extrem close up. Riktigt bra och kreativt! 🙂

  4. Tack för era fina och uppmuntrande ord.
    Anna: Denna vecka ska jag faktiskt skicka en bild av en död fågel. 🙂
    Åke: Trollen finns där man minst anar det. (Det har ju båda näsa och mun och ögonfransar 🙂
    Henrik: Tack! Närkontakt är gött. Hade en talgoxe framme på linsen igår… Fick den i helfigur sedan. När kommer objektiv med 0 cm i närgräns?

  5. Vilken bild…och vilken story ang bildens skapande 🙂 Undrar vad du har för smeknamn i grannskapet nu 😉

    /Erika

  6. Skitsnygg bild! Har du sett den här http://www.artportalen.se/birds/dagens.asp?lokalid=31677 i krokarna?

Kommentera

