Veckans bild!!

I morse visade det sig att en av mina bilder ”Björkar bland vass” vunnit i naturfotograf Hellesös veckotävling. Bilden är en del av mitt pågående projekt av vinterbilder från Oset. Som ni vet är jag inspirerad av vissa fotografer och konstnärer, som William Neill och Claude Monet, och i skapandet av den vinnande bilden och övriga bilder i denna serie hade jag konstnären/poeten/akvarellisten Lars Lerin i huvudet. 

Bildkommentarerna inleddes i genre´n ”gratulationer” men sedan började kritik av varierande nivå komma i kommentarsfältet. Jag kan förstå om bilden upplevs som provocerande – anledningarna har jag ju behandlat i ett tidigare inlägg här i bloggen. Isak Bergwall gjorde en väl underbyggd sågning av bilden vars främsta poäng, som jag ser det, är hans kritik av att utsattheten skyms av de inramande vassen. Det intressanta är också att en annan bloggare gick in och försvarade bilden.

Självklart är det lite tråkigt när människor inte gillar/uppskattar det man gör. Men samtidigt är det inte min strävan att vara alla bildsmaker till lags. Kanske är det så att ju närmare jag når mitt eget bildspråk, mitt egna uttryck, desto mer provocerande blir det? Jag vet inte. Vissa fotografer gillar inte multiexponeringar, som kopplas samman med photoshop och oäkthet. Andra fotografer gillar multiexponeringar – sådan är jag. Jag fullkomligt älskar denna fotografiska teknik och har oerhört roligt när jag fotograferar!

Min främsta lärdom av kommentarerna är att mitt sinne för estetik ska utvecklas, fler fotoböcker och bildböcker skall studeras. Dessutom läser jag just nu en bok om att kritisera fotografier ”Criticizing Photographs” där jag också hoppas utveckla mitt bildseende. Sedan ska jag förstås fotografera mera 🙂

17 svar to “Veckans bild!!”

  1. Det var inte min mening att gå in och försvara din bild, det kunde du säkert göra själv! Men det är ju alltid intressant med bilder som skapar debatt! Jag tyckte att det var ganska märkligt att avfärda bilden med att den var gjord i PS när det tydligt framgick i beskrivningen att så inte var fallet. (Och då diskussionerna om PS också stormat hos Terje de senaste dagarna så var det rätt intressant att den diskussionen kom in här också (allt hör ihop)). Nåväl, jag tycker i alla fall att bilden var bra och nu när jag ser den tillsammans med sina ”kompisar” så gillar jag den ännu bättre. Häftig serie!

    • Jag var nära att skriva att jag istället för att sitta i fotoshop hade investerat tiden/pengarna i en tumvante men jag valde att bara göra en markering att jag stod för min bild. Kul att du såg kopplingen till Lerin – en mycket god inspirationskälla!

  2. Jag vart inte ett dugg provocerad av din bild, vad finns det att bli provocerad över liksom? =)

    Gav bara en kritik baserad på mina egna intryck av bilden och hoppas att du inte på något sett tog illa upp?

    Vad gäller de övriga bilderna som du visar i det här inlägget tycker jag du har lyckats bättre än den du har på Terjes sida, bild nummer 2 tillexempel har en estetik som är mer tilltalande i mina ögon med ett dunklare uttryck, där man faktiskt kan ana de saker du ville få fram med den andra bilden. Där skapar även de omramande vassbuskagen ögonbryn och fokuset i bilden hamnar i pupillen vilket får hela bilden att framstå som ett öga.

    • Hej Mr Bergwall, kul att du hittat hit! Jag tycker din kritik var väl underbyggd, ja till och med saklig med viss ironisk avslutning kanske. Med provocerande syftade jag på andra personers inlägg som bl a tyckte den skulle ingå i kategorin ”skitbild/kanonbild”. Jag funderade på att skicka in bild två men tyckte den var lite enformig i sin estetik – det är ju svårt att välja ut en enda bild – och ansåg att mitt insända bidrag tog ut svängarna ytterligare en aning.

  3. Verkligen Grattis!
    Känner din glädje i bilderna! Kreativiteten och lekfullheten, och ditt samspel i detta med naturen omkring dig.
    Kul att se fler i serien, det blir en helhet av det också.
    En kamera med dubbelexfunktion har jag nu längtat efter länge – vilka möjligheter! Du använder verkligen dem! Kul och inspirerande!

    • Tack Maria! Jag längtade också länge efter den funktionen men det går att göra lite roliga grejer med de kameror som saknar denna funktion… Vid längre slutartider kan en vante användas för att släppa in lite ljus och sedan sätter man på vanten igen och sätter kameran på stativet eller vid ett annat motiv, så bort med vanten igen 🙂 BULB och trådutlösare (som får hållas i munnen) underlättar en del – Ja, jag är lekfull och kreativ ibland!!

  4. Hej hopp!

    Jag tycker inte du behöver försvara din/dina bilder överhuvudtaget. Stå på dig och gör din grej helt enkelt! 🙂
    Kul att se de andra kandidaterna oxå. Intressanta alla tycker jag, med ett tydligt personligt uttryck!

  5. Grattis Daniel!
    Jag tycker att bilden är intressant att titta på och jag är fascinerad av dessa multiexponeringar. Personligen tycker jag om dina bilder som du gjort här, och många av dina andra bilder också! Men jag kan förstå att de inte faller alla i smaken, men tur är väl det. Vad tråkigt det vore om vi alla föll för samma saker :). Lerin är ingen jag känner till, men ska forska mer i hans arbete för att se vad du inspirerats av. Alltid kul att lära sig nya fotografer.
    Ha det bra!

  6. Jag skrev kommentar till dig i Terjes blogg, men jag vill lämna den här också. Du har nåt alldeles eget Daniel. Var rädd om det!! Jag gillar ditt skapande skarpt, det tilltalar mig som ledsnat på klassisk naturfoto.

    Du har ett unikt bildspråk!

    //M

  7. Malin säger det som behöver sägas. Du har ”något” Daniel och det skall du vårda. Jag inspireras av dig, både som fotograf och person (vad gäller ditt sätt att ta ställning samt formulera detta i text på ett ypperligt sätt).

    Kör på!

    /T

  8. Malin, Tomas, Erika och Åke: Stort tack för era uppmuntrande ord! De värmer verkligen skönt! Även om jag inte vill det så kommer framförallt de ytterst osakliga kommentarerna att påverka mitt bildskapande den närmaste tiden (så känslig är jag). Känsligheten fungerar både som börda och tillgång… Men ett par samtal med broder cykologen ska nog få mig på banan igen och, jag brinner mer än någonsin för fotografering!!

  9. Grattis! Jag skrev en kommentar på Terjes blogg:

    Precis som en del säger håller jag med om att allt som är annorlunda och kreativt behöver inte alltid vara bra! Det finns ibland tendenser till allt som är väldigt ”konstnärligt” blir betraktat som unikt och fenomenalt.

    Däremot invänder jag emot kritiken mot denna specifika bild. Jag gillar den och kanske främst ”bild nummer två” på Daniels blogg: https://danielarvidsson.wordpress.com/2010/03/22/veckans-bild-2/

    I denna finns något som tilltalar mig. Sköna linjer och mönster och i min mening en höjdarbild (säkerligen) i print med ett litet mindre format. Bara min åsikt i denna ”debatt”

    /Niklas

  10. Kan bara instämma om du känner att du hittat en stil skall du utveckla den vidare. Jag tror att det är många som letar efter något personligt med sitt bildskapande, vilket kanske är det svåraste. Ser fram emot liknande alster i framtiden. Sen kan jag säga som såg dina bilder i höstas i Grövelsjön att det är häftigt att följa din branta utveckling.
    /Håkan

  11. Patrik Says:

    Intressant debatt. Blir dock förvånad över de snäva estetiska tolkningsramar en del naturfotografer förfogar över.

    En av mina associationer är just utsatthet. Jag får känslan av att jag befinner mig inne i ett djur (är ett djur) och anar en människa, en jägare, nere till höger i bilden (till höger om den mörka björken.

    Fortsätt precis som du gör, Daniel! Dina bilder berör.

  12. Hej Daniel!
    Att det skulle bli en så het diskussion kring din bild är mycket tråkigt tycker jag. Jag tycker fortfarande att du har ett fantastiskt sätt att skapa bilder på o är en stor inspirationskälla som jag lovar många kommer att kika på!
    Fortsätt med det!!!

    Som jag skrev tidigare tilltalar just den här bilden mig lite mindre men det betyder inte att bilden är dålig!!! Bara lite för annorlunda för min smak=)))

    Önskar dig allt gott i framtiden!!!
    Mvh Marie

  13. Hello!!!
    – grattis till din vinst! Bild nummer två i din svit gillar jag skarpt!

    /Mats

  14. Mycket sköna bilder du skapar. Inte bara Tumvanteteknik bilderna utan även de andra bilderna där du målar med kameran. Spännande också att läsa om Tummvante skapandet, mycket inspirerande. Har mycket att lära och utveckla….underbart!! den resan är jättekul 🙂
    Appropå det här med fusk och overkligt mm. Förstår mig inte på varför skapande med en kamera måste vara så ”rätt upp och ned” skarpt föreställande mm men om man målar då får man allt skapa som man vill utan ågra höjda röster om fusk overkligt mm. Så länge inte det är dokumentärt eller att fotografen varudeklarerar bilden för som något den inte är, så är det mesta tillåtet. Själv gillar jag allt från konstigt till rent dokumentärt. Håller med dig att dubbelexponering är verkligen beroendeframkallande 🙂 + att man har så kul när man fotograferar att skapa utan regler 🙂
    Ha de gott och fortsätt skapa dina unika bilder följ din personliga linje.

    Mvh Christer K

Kommentera

