Spillkråkan Sune

Det har inte blivit några fågelbilder på länge. Men här kommer en! En dubbelexponering på bländare 5,6 – en i skärpa och en exponering i oskärpa. Dessutom har jag beskurit bilden till en kvadratform. Det var ett tag sedan jag såg Sune vid min lilla naturruta vid Oset men nu dök han upp igen och jag blev riktigt glad när jag hörde hans speciella läte.

Imorgon bitti blir det en tidig tur till Oset med min kollega, tillika fågelskådare Erik. 05:30 ska jag hämta honom och jag hoppas på några fina gryningsbilder. Jag har bara ett 16-50 mm objektiv på Pentaxen så havsörnarna lär väl bara bli små prickar men jag hoppas jag får se dem.

Måste också berätta att jag börjat läsa Ernst Haas a colour retrospective 1952-1986 som är helt fantastisk! Jag har lånat den på biblioteket då den är ganska dyr att köpa…

(Bild nr 2 är från fikastället vid Oset och sedan smög jag lite närmare Sune.)

3 svar to “Spillkråkan Sune”

  1. Sunebilden är lysande, helt enkelt! Om jag nånsin kan skrapa ihop tillräckligt med pengar vill jag ge ut en fotobok av dig.

  2. Patrik Says:

    Jag tycker träden är oerhört vackra, särskilt i den översta bilden. Håller med Sune. Jag kan vara finansiär om jag bli rik.

    I övrigt vill jag citera Rainer Maria Rilke:
    ”Men det är ju också en av konstnärens svåraste prövningar: han måste alltid förbli omedveten, aningslös beträffande sina bästa dygder, om han inte vill beröva dem deras otvungenhet och orördhet!”

  3. Ojojoj, tack kära vänner! Ni får mina kinder röda här. Jag vet inte vad jag ska säga Kjell – ditt förlag står förstås överst på önskelistan när tiden är mogen!

    För övrigt såg vi en havsörn och en räv imorse…

Kommentera

