Kvadratformatet och en uggla

Jag har aldrig provat att beskära mina bilder i ett kvadratiskt format – som jag tolkar detta format så finns det en risk att bildupplevelsen blir statisk. Så detta är ett test, om någon månad vet jag om beskärningen känns rätt.

Jag, doktor Jenny och Mille hade för övrigt en finfin afton nere vid Oset idag. Jag fick se mitt livs andra uggla, troligen en kattuggla. Jag hoppas den slår sig ner där. Jag insåg att jag inte är någon fågelfotograf – jag gick och tänkte på vass och dimma och plötsligt hörde jag vingslag som susade och såg en ca 20-25 cm stor uggla flyga iväg endast 3 meter ifrån mig!

10 svar to “Kvadratformatet och en uggla”

  1. Dina bilder ser finfina ut men så gillar jag kvadratiskt format. Det har sin charm precis som alla andra format har. Det handlar väl att lära sig se motivet på ett annat sätt – inte bara på plats utan även när man ser bilden i datorn och upptäcker ett ”tomrum” som inte tillför något till bilden. Nu har jag några gamla analoga kameror för 120-film också och då behöver man inte fundera så mycket på beskärningar i efterhand. 🙂

  2. Jag älskar det kvadratiska formatet…fråga mig inte varför, det har jag inte funderat på så mycket än, men ska ta det som uppgift att göra det nu. Båda bilderna ovan tilltalar mig. Bra jobbat igen :)!

  3. Tror att en del menar att kvadratiskt kan lugna ner en bild ibland. Blir det för lugnt kanske det känns statiskt? Jag fastnar framförallt för den översta bilden eller egentligen gillar jag båda. Utan att ha sett dem innan beskärningen gjordes så kan jag i alla fall konstatera att det kvadratiska fungerar för mig här.
    Om det var vingbredden som var 20-25 cm så låter det mer som en sparvuggla tycker jag. Kattugglan är mer strax under metern i vingbredd med en kropp på ca 40 cm. Sparvugglan är ofta aktiv i skymning och gryning. Kattugglan är mer aktiv när det blivit mörkt.

    /Anna

  4. Kvadratiskt funkar! Jag gillar det formatet här. Kan inte riktigt förklara varför men känslan säger mig det iaf. Fint! Gillar båda bilderna. Den första ger en speciell känsla i sv och den andra har många härliga spännande vågräta linjer tycker jag. 🙂

  5. Jag tycker du lyckats förmedla en härlig känsla i båda bilderna. Du har lyckats skapa ett ”Daniel” fingeravtryck i dina bilder. Funkar mycket bra i formatet.
    /Håkan

  6. Gillar också det kvadratiska formatet, blir en helt annan känsla i bilden.

    Den översta bilden är förövrigt helt fantastisk.

  7. Tack för era värmande kommentarer! När det gäller ugglan så var kroppen, alltså huvud till stjärt ca 25 cm. Jag får fråga nån fågelkunnig när jag träffar på nån där. Sparvugglan är nog för liten…men jag har ju bara sett en hökuggla tidigare och spontant så kändes den ungefär så stor.

    • Då är nog sparvugglan för liten. Pärlugglan stämmer bättre om ditt ögonmått är perfekt. Om storleken är mer som hökuggla från huvud till stjärt är kattugglan ganska exakt lika stor men med lite större vingbredd. Hornugglan är ett alternativ med lite nättare kropp men långa och smala vingar. Lycka till med artbestämningen!

      /Anna

  8. Snygga bilder. Den översta tycker jag är riktigt bra!

    /Mats

  9. Den här bilden var grym! Den är min favorit tills vidare!

Kommentera

