VECKANS BILD!!

I morse fick jag en glad överraskning – min bild ”Vinterdröm vid Oset” hade placerat sig som etta i Terje Hellesös tävling ”Veckans bild”! Det var en härlig men lite konstig känsla att se sin bild publicerad på Terjes blogg. Terjes kommentar var också väldigt intressant att läsa. Flera andra har också kommenterat att de gillar bilden och jag blir förstås väldigt inspirerad av sådana härliga omdömen! (Och lite blyg.)

Jag måste ändå få tacka min sambo och son, doktor Jenny och Mille. Ni som har barn vet att det är svårt att få tiden att räcka till och vi kom överens om att jag kunde få fotografera i ca 1,5 t denna söndagkväll. Kvällen var ju underbar med riktiga solnedgångsfärger och vi hade haft besök av fabrikör Olsson och hans fru på eftermiddagen. Solen stod lågt och jag blev tvungen att multiexponera för att få den där jag ville ha den. Dessutom blir solen väldigt liten med ett vidvinkel så jag fick exponera den i oskärpa för att få den i ”rätt” storlek. Klurigt och roligt och jag hann bara med en startkaffe och sedan försvann den dryga timmen väldigt fort. (En fotoutflykt börjar alltid med gott kaffe.)  Snön var dessutom djup så jag fick ett bra träningspass på köpet. Faktum är att jag småjublade ute i snödrivorna när jag gjorde bilderna… Jag var ganska uppslukad och gav nog ett rätt hysteriskt intryck på de förbipasserande skidåkarna 🙂

När jag kom hem hade Mille inte sovit en blund och trilskades hela kvällen men jag visade doktor Jenny bilden och vi var överens om att den var bra. Men jag fick ändå lite dåligt samvete… Mille och Jenny är viktiga inspirationskällor i mitt bildskapande fast i skarpt läge kan det vara lite svårt att förklara… Ja, en del av er vet nog vad jag menar.

11 svar to “VECKANS BILD!!”

  1. Visst känns det igen att få ta sig lyxen och fotografera. Att få ihop livets alla pusselbitar är inte lätt alla gånger, lite extra trixigt när man har barn.

    En härlig bild! Mycket snyggt! Jag förstår att du jublade när du fotograferade 😉

  2. Grattis får man säga. Det var ju inte helt oförtjänt. Och ändå så håller jag din bild nummer tre här som min personliga favorit. Vad jag kan se en egenfabricerad verklighet, men så spännande dimslöjor du har skapat!
    mvh Tomas

  3. Ett stolt grattis!

    Alla tre bilderna är fantastiska. Från den överstas ”snuttepuff” till den nederstas gestaltning av en arktisk brand som med sin glödande kyla omsluter och hotar att förinta den sista kvarvarande träddungen. (Jag kör på det temat ett tag till.)

  4. Grattis, vad roligt, härligt! Du har verkligen hittat ”ett språk, en ton” som är något alldeles speciellt. Tycker, som du vet, mycket om den : ) Den här trion är …mycket, man vill bara stanna länge med dem. Solarna påminner mig om några tavlor av William Turner. All lycka till!
    M

  5. Grattis till veckosegern hos Terje. Mycket välförtjänt. Alla tre de här bilderna tycker jag har ett eget och personligt uttryck trots motiven vid en snabb blick kanske kan verka banala. Mycket bra 🙂
    //Lars U.

  6. Stort tack för alla trevliga kommentarer! Extra värmande är att ni tycker det finns ett eget personligt uttryck i bilderna. Jag ser en utmaning i att få ”banala” motiv att bli intressanta och talande, det är just därför jag valt titeln ”Osett vid Oset” på mitt bildprojekt. Och om jag lyckas få till ett personligt och eget bildspråk blir jag lite stolt!

  7. Hela serien du visar upp här är underbar!
    En sån skön känsla och stämning i bilderna.
    /P

  8. Intressant läsning kring dina egna tankar om hur du gjorde bilderna. Jag tycker du lyckats förträffligt med att göra spännande bilder av ”banala” motiv. Känner också igen mig i det där med att få tiden att räcka till. Bra jobbat! 🙂

  9. Jo såg bilden på Terjes blogg, mycket vacker, grattis!

    /Niklas

  10. Ett riktigt parktskott … har just hittat hit, MEN lär återkomma, då jag fann mycket spännande bilder ! Ha de´ Thorsten

  11. Grattis. Bilder är klart intressant. Och snygg!

    /Mats

Kommentera

