Med akvareller i huvudet

I somras var jag och min sambo i Skärhamn och besökte Nordiska akvarellmuseet. Det var ett härligt besök. Jag är svag för akvarellmålningar men inser att det krävs mångårig träning för att utveckla en god teknik. Dessutom har slumpen ett stort inflytande vid användandet av en del tekniker då hinkar av vatten ibland används. Jag försöker istället utveckla min kamerateknik 🙂 Lars Lerin är en väldigt spännande akvarellist med utsökt och mästerlig teknik. När jag gjorde de två bilder som jag visar här hade jag en stor akvarell som han gjort uppe i Lofoten i huvudet. Tyvärr kan jag inte hitta den på nätet men den visar ett stort, ödsligt landskap med stor, mörk himmel.

Det är förstås förmätet att likna mina bilder med Lerins mästerverk men jag tycker hans kompositioner och bildspråk är ytterst spännande och inspirerande. De har en oerhörd dramatik, tycker jag. Jag försöker träna upp en teknik att ibland göra bilder som liknar akvareller. Det är väldigt kul! I den översta bilden ville jag att horisonten skulle luta något för att skapa dramatik och oro. Jag tänkte att en horisont placerad där behöver en liten lutning för annars riskerar bilden att bli statisk. Andra får bedömma om det blev en ”bra” bild.

Avslutningsvis så har jag fått en ny tanke i mitt huvud, eller snarare en ny strävan. Jag kan inte formulera det exakt men jag försöker göra bilder som INTE liknar fotografier… Du som följer denna blogg har ju upptäckt min svaghet för Monet och andra impressionister och jag ska försöka göra en förstoring av någon för att se om jag lyckats med dessa bilder. När det gäller ”fotoakvareller” blir tekniken delvis annorlunda. Det skulle vara spännande och göra en förstoring för att se om jag stör mig på färgbruset som uppstår vid multiexponeringar på långa slutartider. Den nedre bilden är gjord på nio exponeringar a´ 30 sek.

6 svar to “Med akvareller i huvudet”

  1. Gillar både idéen med ”din” bildstil. Tycker du har lyckats riktigt bra med båda bilderna. Man blir inspirerad.
    /Håkan

  2. Spännande, du sätter ord på mina egna funderingar! Har även tänkt mycket på Lars Lerin sista veckan. Intressant begrepp ”fotoakvareller” – men nånting är det här, något eget! Skulle väldigt gärna vilja se dina förstoringar på de här slags bilderna, också höra vilken typ av papper/labb du testar. Jag ska också försöka.. : ) Tycker mycket om det vilsamma i den översta bilden.
    /Maria

  3. Spännande teknik du arbetar med och försöker utveckla. Lerin har utställning i Borås just nu som mina föräldrar var på i förrgår. Tror att han kom ut med en stor bok med Lofotenbilder förra året. Kanske ett ställe att hitta din Lerinbild. Håller med dig om att akvarell och naturfoto har något att ge varandra. Som gammal fågelskådare har jag varit på några Lars Jonsson-utställningar bl.a. och hans målningar borde kunna inspirera en fågelfotograf t.ex.

    /Anna

  4. Kreativt och vackert… fortsätt med samma stil!

    /Niklas

  5. […] bli akvarelliknande bilder när jag dansade med kameran i skogen : ) Glad blev jag också när Daniel Arvidsson skriver om och visar sina fina ”fotoakvareller” i sitt blogginlägg ” Med […]

Kommentera

