Min aviga bildsmak

Kan man ”tävla” med bilder? Jo, det finns ju världsomspännande tävlingar som årligen utser årets bild och nu har Terje startat en ny serie i sin blogg: Veckans bild. Jag kommer givetvis att undersöka mina bilders marknadsvärda på Terjes bildsmak. För det är just smaken det handlar om och den är ju som …

Tävling som drivkraft är också intressant – genast fick Terje frågor om vilken ”typ” av bilder som avsågs. Konceptfoto etc? Jag inser att ska jag ha en chans att vinna så måste jag skicka bilder som appelerar till Terjes smak men karln tycks ha ett brett smakregister vilket hans serie om Naturfotografiska mästerverk signalerar.

Vilken strategi ska jag då välja? Jag vet inte, men jag kan lugnt konstatera att min bildsmak inte överensstämmer med övriga läsare av Terjes blogg. Årets bild, blev en nyfiken älg i närbild medan jag sitter och studerar en signatur i snö… Älgen säger mig egentligen inte så mycket medan den där signaturen var betydligt mer spännande, som bildbetraktelse!

Det alltså med stor nyfikenhet man väntar på svaret. Däggdjur och fåglar står i hög växelkurs. En humoristisk bild skulle också kunna vinna. Det är tuff konkurrens och Terje har onekligen inte gjort det lätt för sig om alla skickar in sina bästa bilder… I det senaste numret av den nya norska tidskriften Natur & Foto berättar Pål Hermansen hur en av hans bilder vann European Nature Photographer of the Year men i tävlingen BBC Wildlife Photographer of the Year gick den inte vidare i första omgången… I den ena bedömmer engelsmännen och i den senare tyskar. Och Terje är ju norrman, boende i Sverige, gränsöverskridande, kreativ…

Det blev en fotoimpressionistisk bild…

6 svar to “Min aviga bildsmak”

  1. Det är alltid kul med tävlingar, men i grund och botten är den enda man ska tävla emot sig själv, anser jag. Men det finns ju också en anledning till varför vi har en blogg eller laddar upp bilder till forum. Vi vill få respons och berika andras liv med våra bilder. Något som ofta förbises eller bortförklaras, men jag tror det är så. Du presenterar tre olika bilder här som sannolikt faller varierande i smaken hos betraktaren. Jag lägger min röst på den vackra, lite minimalistiska bild nummer tre.

    /Niklas

  2. Jag tycker definitivt att du ofta visar udda och ”egna” bilder här i bloggen. Självklart är det så det ska vara. Om man börjar fundera på vilka bilder som går hem i olika läger så tror jag att man aldrig kommer dit man vill.
    Angående dessa bilder håller jag helt med Niklas, den tredje fastnar jag för direkt med sin skira stämning där man leds in i bild bort mot ljuset.
    //Lars U.

  3. Hei! Fant deg da du kommenterte i min blogg, takker for fin omtale :). Morro at flere enn Terje og Mats tar utfordingen!

    Du har mange fine bilder, og jeg leker selv litt med bevegelig kamera. Har bare ikke publisert så mange av dem ennå. Det siste bildet i denne posten liker jeg veldig godt. Skal følge deg videre nå 🙂

    mvh Andreas

  4. Det viktigaste är att man är sig själv! Och jag tycker du hittills har valt rätt väg här i din blogg. Du har redan en säregen stil, väljer egna vägar, går på tvären av olika trendar mm. Det ser riktigt spännande ut.

    Att sedan försöka lista ut vilka bilder jag skulle gilla är nog kanske fel taktik för VECKANS BILD. Hehe… Dessutom var ju din bild riktigt nära att få priset.

    ”Att överraska och beröra” – det är nog en Gyllene taktik. Om du vill ha ett litet tips… Hehe!

    Intressanta tankar annars som du kommer med här, och din blogg är alltid lika intressant att besöka – både vad gäller bilder och text! Bra Daniel! 🙂

  5. Härliga abstraka skapelser.Gillar alla tre.Var & en har sin personliga charm & stämning.Forsätt så här…Hade’ gott

    mvh/Mats-Ove

Kommentera

