Några timmar i naturen…

På söndageftermiddagen hade jag två timmars fotografering inplanerat. Som några av er vet håller jag ju på med ett projekt nere vid Oset. Arbetsnamnet har varit ”Ett år vid Oset, mer än bara fåglar” men nu funderar jag på att benämna det ”Osett vid Oset”, ett namn som fabrikör Olsson kläckte ur sig i förbifarten. Tanken är att göra personliga bilder och försöka undvika fåglar – fast ibland har det blivit fågelbilder. Bofink, gräsand och talgoxar, jo och fyra Canadagäss och också fastnat. Jag vill också ha med värmekraftverket och skorstenar på en del bilder… Det vore en dröm att få visa några av bilderna på en utställning någonstans men jag har inte alltför stora förhoppningar om detta. Kanske skulle Naturens Hus vara intresserade, vem vet. Det är mest för min egen skull jag håller på.

Projektet får ett naturligt avslut när vi flyttar från Örebro till Vintrosa, eller Vinteråsen som kanske är ett mer smickrande namn. Det är nu bara ca 2 månader och jag inser att jag kommer att sakna den där platsen utanför Erik Rosenbergs stuga. Idén och inspirationen till detta att besöka en och samma plats under ett år fick i boken Naturen som fotomotiv av Terje Hellesö. Boken är svår att få tag på men finns ju på biblioteket – där jag lånat den. Terje planerar och håller på att skriva en ny upplaga vilken kommer att inköpas direkt!

Det var fina kölddimmor och blir ofta ett speciellt ljus i kring solens upp- och nedgång. Innan jag cyklar hemåt är det gott att gå in och värma sig lite i Rosenbergs stuga som bjuder på härlig värme från en Bergslagskamin.

2 svar to “Några timmar i naturen…”

  1. Mycket stilfullt fotograferat!

    /Niklas

  2. Ibland när jag ser dina bilder känns det som att det är själva naturen som ”talar”. Som jag befann mig inuti ett ensamt rådjur och betraktade vinterlandskapet; underifrån, i avskildhet, utsatt. Ödesmättat utan att bli en kliché. Klart du skall sträva efter en utställning.

Kommentera

