Jo, det blev ett slags svar!

Jag tror jag har börjar på det här inlägget 20 gånger nu men jag ger upp hela tiden! ”Vargfrågan” väcker frågor rörande motsättningar mellan glesbygden och storstaden, varghatare och vargälskare (olika intressegrupper), renskötare och och icke-renskötare (alltså en etnisk dimension där konflikten rör ”samer” och ”svenskar”), natur och ekonomi, naturskyddsföreningen och regeringen… Egentligen borde man skriva en hel bok om detta engagerande ämne! I vargfrågan möts också olika etiska utgångspunkter där vargens egenvärde ställs mot marknadsvärdet mm mm.

I alla fall. Miljöminister Andreas Carlgren har svarat oss som varit kritiska till vargjakten med en debattartikel införd i NA den 19 januari. Artikeln finns inte på nätet men Du som vill läsa den kan klicka på bilden (3000 * 2000 px) och förstora den. Syftet med detta inlägg är främst att rikta fokus mot några punkter där vi medborgare kan påverka politiken så att vargjakten INTE återkommer till nästa år. (Kom gärna med fler förslag!)

Innan så sker vill jag bara understryka att socialdemokraterna stödjer regeringen i vargfrågan – sedan får var och en dra sina egna slutsatser i det kommande valet. Carlgren understryker att målet är en livskraftig vargstam med en ”stark” genetik och skriver ”Det avgörande för en långsiktigt livskraftig vargstam i Sverige är att den tillförs nytt blod.” Nu ska alltså finska och ryska vargar flyttas till områden i östra Svealand och på sikt fortplanta sig med svenska varghonor. Det låter som en god teori… Men hur denna teori kommer att ske i praktiken och vad som blir resultatet är en helt annan sak! Jag undrar hur en varg från Ryssland beter sig när den vaknar upp i Uppland efter en helikopterutflykt och vaccinationssprutor men det är en annan fråga!

De viktigaste organisationerna i jakten har förutom regeringen, Naturvårdsverket och SKANDULV varit. Nu har Naturskyddsföreningen, Svenska Rovdjursföreningen och WWF    anmält jakten  till EU-kommisionen och i korthet menar man att beslutet strider mot EU:s lagar. Jag måste erkänna att det är första gången jag känner mig hoppfull inför EU! Jag hoppas man fattar ett klokt, tillrättavisande beslut därnere! Visa ditt stöd och bli medlem i dessa föreningar!

En annan intressant detalj i vargjaktsbeslutet är att Naturvårdsverket rekommenderade en mildare variant av vargjakten än vad forskarrapporten rekommenderade! Naturvårdsverket menade att ”invandrade vargar och deras avkomma måste kunna skyddas från jakt och sändarförsedda vargar bör inte fällas. (Detta följdes icke av jägarna!) Både i Sverige och Norge har en invandrad varg av östligt ursprung blivit far till kullar både 2008 och 2009 och det är viktigt att freda dessa två vargar och deras avkomma.” Men så menade inte forskarrapporten – i denna förespråkades istället en länsspecifik OCH slumpmässig jakt! Forskarna förespråkade den administrativa enkelheten i en slumpmässig jakt som ansågs rättvis då den skulle minska missämja och avundsjuka. (s 10).  Hela rapporten är givetvis intressant och jag ska återkomma till den i ett framtida inlägg! Ett övergripande problemområde är dock, som vanligt, att politiska beslut antas få legitimitet genom att fattas utifrån en beställd ”forskningsrapport”. Tyvärr kostar det ganska mycket pengar att få andra forskare att skriva en alternativ forskningrapport utifrån uppdraget ”Därför ska vi inte ha vargjakt i Sverige”… Vi får komma ihåg att forskare bara är människor och att kunskap ALDRIG är objektiv utan subjektiv och maktrelaterad.

I en intervju med den så kallade vargexperten Olof Liberg menar denne att ”Varje fårägare i vargtäta områden lever med hjärtat i halsgropen. Det händer även att vargarna dödar jakthundar som löper fritt, det handlar om mellan 20-30 jakthundar varje år.  – Men det finns även en historisk och omotiverad skräck för vargar. Björn är rent statistiskt farligare än varg men det finns inte alls samma utspridda skräck för björnen.” Sådana här dramatiska uttalanden är väldigt märkliga. Tyvärr gör sig sådana uttalande bättre i medier jämfört med oväntade möten i gryningen på ensliga grusvägar, Meddelandet uppmanade inte bilisterna att köra försiktigt utan istället uppmanades bilisterna att inte gå ut ur sina bilar. Min sambo och jag stirrade på varandra. Jo, vi hörde samma sak båda två! Vargrädslan reproduceras, mycket tack vare medier. Man borde skriva alternativa sagor och ungdomsböcker med vargar som hjältar…

Riksdagens beslut innebär att Naturvårdsverket ska delegera beslut om skyddsjakt och licensjakt till länsstyrelsen. Delegeringen kan dras tillbaka om förvaltningen skulle leda till att arten minskar under vissa nivåer. Regering och riksdag vill få ett ökat regionalt och lokalt deltagande i rovdjursförvaltningen. Därför flyttas en del beslut till länsstyrelserna och nya viltförvaltningsdelegationer inrättas vid länsstyrelserna. Delegationerna ska bestå av representanter för intressegrupper och politiker. Länsstyrelserna ska också samarbeta sinsemellan i tre olika förvaltningsområden för i Nord-, Mellan- och Sydsverige. Här gäller det att göra ”våra” röster hörda och slipa våra argument! Hur bemöts en renskötare som menar att vargen inte behövs – att vi har levt i över hundra år utan varg och klarat oss bra? Det gäller att förtydliga vargens egenvärde, ekologiska värde och så vidare. Den 4 februari är det vargens dag i Örebro, detta är ett ypperligt tillfälle att uttrycka sitt stöd!

Jag har nu berört vissa problem rörande det politiska beslutsunderlaget, mediers tendenser att reproducera vargrädslan samt det ansvar som nu vilar på Naturvårdsverket/Länsstyrelserna (jag har inte riktigt förstått ansvarsfördelningen ännu). Opinionen är massiv och jag har stora förhoppningar om att vi kan stoppa jakten till nästa år. Nu hinner jag inte skriva mer – min son börjar gny och sambon sover tungt.

”Kunskap är bra, tålamod är bättre”

7 svar to “Jo, det blev ett slags svar!”

  1. Mycket bra jobb här Daniel! Att vara påläst är fanimej en bra början och du har uppenbarligen ett starkt intresse för vargfrågan. Det svåraste verkar vara att hitta ett forum där man kan debattera på ett civiliserat sätt. Jag tittade av en händelse på det eminenta programmet Debatt (ironisk som fan) igår där man försökte ha en sansad diskussion. Egentligen visste jag ju redan på förhand att det inte skulle funka i det forumet. Det var fan som en polsk riksdag, händer viftades, känslorna flödade och mitt i allt står en rabiat jävla Belinda programledare och avbryter alla stackare som försöker få en syl i luften, redan innan hon hunnit ställt sina frågor! Vad är det för jävla galenskap eg? Media är såklart inte intresserad av nån varg, man vill göra frågan till en cirkusfråga. Dra tittare helt enkelt. Det finns inget intresse att bilda befolkningen eller belysa frågan på ett rakt och ärligt sätt. Nä fy fan säger jag bara till SVT, ni får bakläxa!! Oj vad känslomässigt engagerad jag blev. Det var ju inte meningen. Nåja, vi och alla andra som är för logik och konsekvenstänkade får hoppas att politikerna lyssnar på oss. Eg är jag inte speciellt hoppfull då Carlgren med flera skiter i vargen eg. Varför skulle dom bry sig?

    Jag kände att jag var tvungen att skriva lite vad jag tänker och känner. Hoppas det är ok? 🙂 Jag uppmuntrar dig att fortsätta striden mot den etablerade galenskapen.

  2. Jag rekommenderar att man läser uppdragsbeskrivningarna på de rapporter som efterföljde den sk ”rovdjursutredningen”.

    Där ser man att de inte tilläts agera förutsättningslöst utan de tvingades att utreda utifrån deviset ATT licensjakt skulle bedrivas, inte Om.

  3. en halv miljard i skattepengar enbart till varg som bara ställer till bekymmer

    kan det vara försvarbart rent objektivt..

    • Svaret är både ”ja” och ”nej”. Eftersom jag inte tror att något kan betraktas som ”objektivt” så är svaret ”nej” – detta eftersom ingenting kan försvaras rent objektivt. Däremot, subjektivt betraktat, så kan en halv miljard skattepengar till rovdjurspolitik försvaras och mer pengar därtill! Men jag medger att vargens ekologiska värde, egenvärde och marknadsvärde bör förtydligas för sittande regering. Anledningen till detta är att regeringen tenderar att göra sina analyser utifrån marknadsekonomiska premisser. Vargar har potential att bli t ex turistattraktioner på samma sätt som älgar är det idag. För mig, som humanist, känns det konstigt att argumetera så men jag tror denna typ av argument är mer övertygande hos Carlgren och Company.
      ”Varg som bara ställer till bekymmer” skriver du, skulle du kunna utveckla detta lite? Vargen i Kilsbergen ställer inte till några bekymmer.

      Hoppas du fick svar på din fråga!

  4. Mycket bra jobbat Daniel, jag lägger upp ett inlägg som länkar till dig ikväll. Jag kommer även att länka till din blogg. Tack för din insatts så här långt!

    Jag vill även lägga till detta från DN för de som har missat detta:

    ”Hittills har man inte hittat några kroppsliga defekter på de vargar som sköts vid vargjakten. Kropparna undersöks av Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA).

    Av 27 vargar som SVA fått in har omkring 20 hittills undersökts. Man räknar med att vara klar med alla i slutet av veckan.

    Att svenska vargar till stora delar är inavlade är vetenskapligt dokumenterat, liksom att sådant kan orsaka defekter på djuren. Hur släktskapen är mellan de nu skjutna vargarna återstår att se. DNA-prover tas på alla.

    – Men de vargkroppar som hittills undersökts har varit i bra kondition med välutvecklad muskulatur. Inga sjukliga förändringar. Sedan återstår skelettundersökningar som görs av Naturhistoriska riksmuseet, och det är ju möjligt att de hittar något som vi inte ser med blotta ögat, säger veterinär Jonas Malmsten på SVA”.

    Intressant detta kan man ju tycka!

    /Tomas

  5. Ett mycket bra jobb du lägger ned här, stödjer det till fullo.
    /P

Kommentera

