Öppet brev till miljöminister Andreas Carlgren

Bäste miljöminister Andreas Carlgren!

Jag läste din artikel i dagens SvD och det är av denna anledning jag skriver till Dig. Du välkomnar ju en debatt och av artikelns andemening så tycks Du vara intresserad av en ”livskraftig vargstam och att människa och varg kan leva tillsammans.” Där är vi överens. Jag tolkar också artikeln som att du är intresserad av en lösning av vargfrågan och att denna inte löses vare sig genom ”krav på ‘ett par tusen vargar i Sverige’ eller krav på att skjuta bort alla vargar ur skogen.” Jag är inte säker på att jag har en lösning på denna fråga men det är, enligt min uppfattning, dags att se över de kunskaper och argument som ligger till grund för det beslut som nu har fattats.

Motivet till vargjakten är i huvudsak baserat på argumentet: ”[e]n okontrollerad ökning av genetiskt svaga vargar hotar på sikt hela vargstammen”. Härav har regeringen nu tagit ett krafttag för en lägre tillväxt genom skyddsjakt. Här finns två hundar begravna. Den ena är att slutledningen inte är tillräckligt vetenskapligt grundad. Jag återkommer strax till det ovetenskapliga i den politiska aktionen. För det andra är det nästan alltid så att ”så som man frågar får man svar”. Jag menar att den fråga eller uppmaning som Naturvårdsverket gav forskarna i projektet SKANDULV  redan på förhand hade ett givet svar. Aktionen baserades på samtal med jägar- och miljöorganisationer, skriver du, men du specificerar inte VILKA organisationer och personer du varit i kontakt. Forskaren Olof Liberg tycks ha varit aktiv i projektet men vad doktorerade han i? Jo, tamkattens ekologi med titeln ”Predation and social behaviour in a population of domestic cat : an evolutionary perspective”…  Som Du säkert vet, så är ingen kunskap objektiv och min kritik mot ditt beslut är att du egentligen sökt kunskaper som inte främjar vargstammen. Du har sökt kunskaper där det inte funnits kunskaper om vargen! HÄR finns en som levt nära vargar under lång tid. Ta kontakt genast!

Erik Svensson är inne på samma linje och skriver att ”En ”populationsgenetik” som är fullkomligt ovetenskaplig, och närmast är jämförbar med slagrutor, spågummor och annan ovetenskaplig vidskepelse. Det går nämligen inte att minska vargens inavelsdepression eller göra den ”genetiskt friskare” genom att minska antalet djur. Det är fullkomligt omöjligt, och strider mot all grundläggande populationsgenetisk forskning och teoribildning, som det iochförsig inte finns någon anledning att tro Liberg är någon större kännare av.”

Nej, hotet mot vargen är inte en okontrollerad svag genetik utan människan. Det krävs inte en forskares kunskaper för att komma fram till denna lösning. Låt finska och ryska vargar vandra ner genom renbeteslandet! Uppmana (genom subventionering) tamdjursägare att investera i rovdjurssäkra stängsel – vilka argument har du mot en sådan lösning på vargfrågan?

En annan aspekt av Er nya rovdjurspolitik som oroar mig är varför besluten ska fattas, som du skriver, ”…i länen nära människorna som berörs -inte i Stockholm eller Bryssel” – ja, man behöver ju inte ta till ytterligheterna, eller. Du uppmanade ju oss till det tidigare i din artikel. Min följdfråga är: Varför kan inte de län där vargen lever samarbeta? (Jag tror att många fler människor egentligen berörs i frågan.) Men, varför ska en varg som skjuts i Örebro län, som sedan vandrar över till Värmland – räknas till Värmland? Riskerar inte detta att leda till överskjutning i Örebro? Ja, du förstår nog vart jag vill komma med detta resonemang, men jag skriver det ändå – få djur känner till länsgränsernas konsekvenser för de egna existensvillkoren. Beslut som är politiskt bekväma är inte alltid det bästa för djur i allmänhet och vargen (och lo och björn m m) som rör över stora områden i synnerhet. Dessa djurarter passar inte in bland länsgränser och politisk komfort. Tänk om, bitte!

Jag hoppas att Naturvårdsverket och regeringen nu tar sitt ANSVAR, jägarna likaså. Fler röster behöver kommer till tals i denna fråga. Fler argument behöver stötas och blötas. Fråga inte enbart ett par subjektivt utvalda jägar- och miljöorganisationer utan engagera fler forskare, fler naturfotografer (t ex Terje Hellesö som är ytterst kunnig i vargfrågan). Det är den enda rimliga lösningen. Efter en sådan kunskapsinventering hoppas jag du reviderar ditt beslut om att jakten ska upprepas nästa år. En gång är ingen men två gånger är två gånger för mycket, brukar jag säga. Nästa års jakt bör inställas!

Jag har nu försökt vara sansad, lyhörd och uppriktig – bemöt gärna mina åsikter!

I all hast

Daniel Arvidsson, Örebro

37 svar to “Öppet brev till miljöminister Andreas Carlgren”

  1. Imponerande, behövligt och mycket väl agerat. Bra Daniel!!!

    //Tomas

  2. […] 100107 Naturfotografen Daniel Arvidsson har skrivit ett öppet brev till vår miljöminister Andreas Carlgren. Jag och många med mig inväntar med spänning svar från vår […]

  3. […] Arvidsson har skrivit ett öppet brev till miljöminister Andreas Carlgren på sin blogg. Brevet är mycket välformulerat och väldokumenterat och handlar om vargen och den […]

  4. […] öppna brev till miljöministern. Daniel Arvidsson har skrivit ett mycket bra brev till miljöministern. Läs det och länka gärna till […]

  5. Tack för ditt engagemang och kunskap. Det behövs…

    /Mats

  6. Åsa Svensson Says:

    Bra skrivet Daniel, fint att du angagerar dig!

  7. Tack för dessa rader. Det var mycket bra skrivet och det är bara att hoppas att dessa rader får sin den uppmärksamheten den skall ha i debatten.

    Hälsningar
    Agnetha Lundberg

  8. Erika Backius Says:

    Tack för ett bra brev.

    Jag är personligen så fruktansvärt trött på jägarlobbyn som gör sig till självutnämnda talesmän för oss på landsbygden.
    Jag bor mitt i ett vargrevir, jag har djur och rör mig mycket i skog och mark. Jag är inte rädd. Kring djuren sätter vi upp elstängsel och just vargen är relativt lätt att stängsla mot.
    Jag vill ha våra vargar kvar då de berikar mitt liv i naturen och jag vet att jag inte är ensam om denna åsikt.

    • Tyvärr tror jag chansen till det är liten. Man blir ganska anonym när man sitter där bakom tangentbordet. Vi behöver anordna ett möte där vi alla träffas fysiskt och i lugn och ro kan utarbeta en plan eller strategi för vidare ”påverkan” i frågan. Därmed inte sagt att ditt initiativ med ett brev skulle vara förkastligt, det är snarare en bra början! 🙂 Bra jobbat!

  9. Stort tack till dessa rader! Mycket bra och välformulerad skrivet. Hoppas nu att ”vi” som är mot vargjakten tas på allvar och att nästa jakt BLIR INSTÄLLD!
    Sverige utan varg i skogen är Inget Sverige jag tänker leva i! Så är det bara!

    MVH
    Varja Hellesø

  10. Tack för ett mycket bra initiativ!
    Jag hoppas att du får ett lika bra svar.
    Mvh
    /P

  11. […] i vargfrågan. Gå också gärna in och läs Daniel Arvidssons blogg – han  har skrivit ett öppet brev till miljöminister Anders Carlgren. Hittade denna länk på pappas blogg och jag samtycker att alla som stödjer vargen ska bli medlem […]

  12. Bra formulerat! Ha dock inte alltför stora förhoppningar på svar… de får nog ett antal brev från populus. I vår engelskspråkiga nättidning Stockholm News har debatten kommit igång rejält också med många upprörda kommentarer från utlandet. Se artikeln här: http://www.stockholmnews.com/more.aspx?NID=4598

  13. Kina Keller Says:

    Bra skrivet, Daniel! Mycket bra!
    Vi må alla engagera oss och skriva till tex Anders Carlgren och andra politiker och berätta hur vi anser att vargjakten skötts och om den över huvud taget är nödvändig även nästa år… och nästa…osv.

    Över 12 000 jägare mot 27 vargar, och ändå blev flera vargar skadeskjutna. Och av 12 000 jägare var det nästan INGEN som hade erfarenhet och kunskap om HUR att jaga varg! Det skiljer sig normt mot att skjuta tex älg.

    En sund jakt hade inneburit att skjuta skadade och sjuka vargar. Här sköts friska vargar. FEM vargföräldrar sköts! I ett revis sköts både honan och hanen. De hade 4-6 vargvalpar. Förmodligen kommer de att frysa och hungra ihjäl i denna isande kyla.

    Om kvoten var att få döda 27 vargar och man nu anar att 4-6 vargvalpar avlider pga konsekvenserna att de inte har några föräldrar/”vägvisare” … hur beräknas kvoten då?

  14. Kristian Littke Says:

    Lysande! Vargen har stort stöd!

  15. Mycket bra skrivet Daniel.

    Jag gillar när folk kan skriva sansat och sakligt i frågor som denna. Varg-frågan är otroligt infekterad och många som har kunskaper inom ekologi och genetik ”orkar” helt enkelt inte ge sig in i debatten. Detta av olika anledningar som t.ex. att fakta och kunskaper försvinner i ett högljutt gormande baserat känslor eller tyckande, det kan också vara för att man är rädd för att mista t.ex. forskningsmedel eftersom detta är ett politiskt rävspel och just politikerna och de olika verken ger stora medel till forskningen.

    Ytterligare en sak som är skönt med att du skriver ett nyktert och sansat brev är att du håller dig till de fakta du faktiskt har och inte svävar ut i saker som du tycker att dom borde vara eller som någon annan tycker att dom borde vara.

    Tack åter igen.

    /Marcus

  16. Bra skrivet!

  17. Bra skrivet Daniel!

  18. Det är fler än två hundar som är begraven. Tänk på alla hundar vargarna tagit. En undersökning visar att en majoritet i Sverigeär positiva till vargjakten och det är bra att besluten fattas i de län som är berörda och inte av de som bara sett vargar på naturfotografernas bilder och inte begriper vad det innebär att leva tätt intill vargarna.
    Däremot så tycker jag att jakten inte har gått rätt tillväga, b l a urval av de djur som skjutits mm.

    • Förvisso, men det är lite av ödets ironi att fler hundar dödas av jägarna själva!

    • Karl L:

      Skulle bara vilja kommentera att du nämner att man ska tänka på alla hundar som vargen tagit. Enligt Agria’s statistik på skadade eller dödade hundar under 2000 – 2005 är:

      Orsak Antal

      trafik 7252
      vådaskott 135
      rovdjur 78
      Annat vilt 43
      Totalt 7508

      Här ser man att det nästan är dubbelt så många hundar som blir skadeskjutna som blir dödade eller skakade av rovdjur. Men jag håller absolut med dig. Man ska ha hundarna i minnet i debatten.

    • Med statistik kan man visa vad som helst. Rapporten från SLU som du förmodligen avser visar också att en majoritet av svenska folket inte vill att ”Jägarna” ska få helt eller delvis vara med och bestämma om rovdjuren. Jägareförbundet använder sig av en del data ur den rapporten men utelämnar det ovan nämnda. Undrar varför? 😉
      mvh Glenn Bark, Luleå

  19. stefan backius Says:

    boogie – man!

  20. […] nästa val. Tyvärr så kan jag inte se något riktigt bra alternativ att rösta på längre. Läs Daniel Arvidssons öppna brev till miljöminister Andreas Carlgren. Sprid gärna länken till hans brev vidare. Det finns en liten klick rovdjurshatare som kallar sig […]

  21. Mycket bra och övertygande text. Tack för det.
    //Lars U.

  22. MYCKET VÄLSKRIVIT!! Detta MÅSTE du skicka till Andreas Carlgren med vanlig brevpost också! Alla brev som kommer in till honom registreras och hanteras. Det är bästa sätt att få en respons.

  23. Ett mycket bra initiativ, och välformulerat också 🙂

    Mvh

  24. Tjusigt jobbat!

  25. Mycket bra initiativ och väl skrivet!

  26. […] på vargtemat: Tycker att   ”Öppet brev till Anrdeas Carlgren” av Daniel Arvidsson är så bra och intressant att jag sätter in det här på bloggen, om någon […]

  27. […] Många naturfotografer har reagerat med avsky på det sätt som jakten bedrevs på. Läsvärt är  Daniel Arvidssons öppna brev till miljöminister Carlgren och jag ber dig som läsare att länka till hans inlägg och sprida budskapet vidare. Den […]

  28. […] vill bara tacka för alla fina ord för mitt öppna brev! Jag kommer nu att skriva ut brevet på papper och skicka till […]

  29. Marianne Lindblom Says:

    Klockrent! 10 poäng!

  30. […] Daniel Arvidsson som skrev det utmärkta inlägget/brevet till vår miljöminister Andreas Carlgren har nu fått ett ”svar” från denne. Svaret består […]

  31. Väldigt bra skrivet!

    🙂 Lasse

  32. […] Carlgren svarar på mitt brev I ett tidigare inlägg skrev jag ett öppet brev till vår miljöminister, ca en vecka efter brevet publicerade Nerikes Allehanda en debattartikel av Carlgren, vilket jag […]

Kommentera

