Varför är vi inte rädda för rävar?

 

Det är med vemod och oförståelse jag läser om alla skjutna vargar. Det är med bestörtning jag läser uttalanden från diverse representanter: ”Under min resa för att besiktiga en skjuten varg hände följande: ytterligare en varg dödades, en av de påskjutna bedömdes som död och en tidigare påskjuten ”friskförklarades”.  … Länsstyrelsen vill härmed tacka de jägare som ställt upp för att genomföra denna jakt som är ett uppdrag från Sveriges riksdag + önska alla ett Gott Nytt År! Lars Furuholm, rovdjursansvarig, Länsstyrelsen Värmland.” 

Och Nerikes Allehanda skriver ”Tre vargar sköts i går i Hällefors kommun, men eftersom en av dem hann springa över gränsen till Värmland innan den avlivades så räknas den inte till Örebro.” Därför fortsätter jakten nästa helg eller när nysnö fallit.

Är verkligen argumentet att vi har för många vargar hållbart? Nej, i Rumänien finns ca 2500 vargar och inga problem med vargangrepp på tamdjur. (I Kanada finns ca 50 000 vargar!) Då kommer vi in på nästa argument för vargjakt – att de attackerar tamdjur såsom får och hundar. I de fall jag hittat på nätet så rör detta sig om angrepp på tamdjur som inte har haft rovdjurssäkra stängsel. Om man skaffar detta så tycks alltså vargattackerna försvinna. I Rumänien vaktas fåren av herdar, detta är kanske inte en så sannolik lösning i Sverige. Hur resonerar de jägare som släpper loss sin hund för att spåra varg? En skällande hund borde vara ett hot och föda för vargen och då är det väl inte så särskilt förvånande om hunden attackeras – detta borde väl jägarna vara medvetna om?

Jag läste något inlägg om att vargen går nära tättbebyggt område (ca 50 m) och därför måste vargstammen begränsas ytterligare. Ett konstigt argument som jag inte förstår. Jag har rört mig i områden med varg men aldrig sett någon, aldrig hört talas om att de skulle attackera människor. Och på länsstyrelsen har vargexperter jobbat i ca 3, 5 år med att spåra varg och sett levande varg två gånger, från bil i tidig gryning! Det är alltså stor skillnad på att se SPÅR av varg och levande varg.

Det starkaste argumentet för vargjakt som jag hört hittills är att den svenska vargstammen riskerar att bli inavlad men frågan är då om jakten löser detta problem. Jägare har uppmanats att skjuta ungdjur och inte alfavargar. Jag väntar med spänning på om de ”rätta” individerna avlivades i denna jakt. Kanske har man övertro på jägarkåren att de ska kunna bedömma om vargen är ett ungdjur eller alfadjur?

En lettisk skogvaktare ställde motfrågan -”Är ni rädda för räv också?”.

Jag skäms faktiskt och finner inte argumenten för vargjakten hållbara.

5 svar to “Varför är vi inte rädda för rävar?”

  1. Bra sammanfattat av dig, Daniel! Denna licensjakt är för mig helt obegriplig med de grunder beslutet fattats på.

  2. Jag väljer att ställa mig utanför denna debatt om vargjakten som nu pågår, då jag är för dåligt insatt.

    Tack för kommentaren hos mig. Jag körde inte med än 30-40 km då olyckan var ett faktum. Kom för långt ut i vägkanten och så bara släppte det och bilen kanade ner i diket. Klarade mig helskinnad, men vet inte än hur det gått med bilen, då den fortfarande står i diket där jag lämnade den igår. Det jobbiga i detta är att bilen inte är min.
    Ha en fortsatt bra dag!
    /Maria

  3. Vargen är ju alltid boven i sagor, folktro och mytologi. Det är djupt rotat i människan (ja vissa i alla fall) att hata och vara rädd för ulven.

    Niklas, tillbaka efter allt julfirande 🙂

    /Niklas

  4. Bra text, Daniel!
    //Lars U.

  5. Här presenterar och tävlar jag med en rävbild =)

    Jag raggar röster ^^
    Så Rösta på min bild (nummer 3) om du gillar den =)) http://mickesegna.blogg.se/2010/january/finalisterna.html

    Tack på förhand
    Ha en bra dag =)

Kommentera

