Varför läsa fotohistoria?

Bör en naturfotograf studera fotohistoria? Om ja, isåfall varför? Egentligen borde jag väl börja med att redogöra för vad jag menar med fotohistoria, men detta kan jag kanske återkomma till i ett annat inlägg. Fotohistoria torde kunna innehålla allt från grottmålningar till moderna bildredigeringsprogram men än så länge väljer jag en svävande definition av begreppet.

Mitt svar på frågan är ”ja” och som motivering har jag funderat på några anledningar utan rangordning:

– Det är roligt!

– Det är lärorikt att ta del av andra fotografers verk (och då menar jag inte enbart naturfotografer)

– Det ger kunskap och insikter som i sin tur berikar fantasin (och i förlängningen makten)

– Det ger inspiration!

– Ökar statusen bland fotografer i allmänhet och bland naturfotografer i synnerhet! (Apropå en viss krönika…)

– Den historiemedvetna fotografen blir en mer medveten bildskapare!

– Sannolikheten att skapa egna och personliga och därmed bättre  bilder ökar.

– Plagiat, kopiering av bildidéer och liknande ”brott” upptäcks i större utsträckning.

Ja, det var några motiveringar så här på rak arm. Har du har fler eller andra motiv till din läsning av fotohistoria? Har du boktips som du vill dela med dig av? – Skriv en kommentar isåfall!

(Bilden är från Göljebäcken. Bländare 2,8, 0,3 sek och ISO 100)

7 svar to “Varför läsa fotohistoria?”

  1. Att just LÄSA fotohistoria, det vet jag inte, men att titta på historiska fotografier, det tror jag kan vara berikande.

  2. Att titta på bilder (både foton och annat) är roligt, intressant och lärorikt. Själv måste jag erkänna att jag är väldigt dålig på fotohistoria, kan inte speciellt mycket om de gamla fotoikonerna. Håller med dig om alla dina punkter om varför vi borde läsa och titta på bilder. Ska försöka skärpa till mig på den här punkten.
    Spännande bild med mycket rörelse och stämning. Bortser man från själva motivet så så formar vattnet en människa som ligger på rygg och sträcker ut armarna. Men det är förstås bara i min fantasi 🙂
    //Lars U.

  3. Håller med till fullo.. bra skrivit.

    /Niklas

  4. Fotohistoria kan nog vara både intressant och nyttigt att studera, men inget jag tyvärr lagt ner någon tid på än. Jag har däremot införskaffat boken ”Centennium” som är något av en tegelsten, och när tillfälle ges skall jag sätta mig och studera den. Boken, som är sammanställd av Gösta Flemming, tar upp den svenska fotohistorien mellan år 1895-1974, och spänner över allt ifrån teknik till bilder och fotografer. Det är meningen att del 2 skall komma så småningom, som då skall ta upp de återstående åren fram till vår tid idag. Det var ett litet boktips från mig 🙂
    /Erika

  5. Håller helt med dig Daniel! 🙂
    Dessutom har du illustrerat med en helt fantastisk bild! 🙂

  6. […] Andersson – ”Räven raskar”     Daniel Arvidsson – ”Göljebäcken”     Ingebjørg Fyrileiv Guldvik – ”Glødende […]

  7. Lysande bild. Håller med om historia. Och framförallt bör fler naturfotografer studera andra fotografer/ konstnärer. Och då inte inom naturgenren …

    /mats

Kommentera

