Mina naturfotografiska förebilder!

Terje Hellesø har en utmaning på sin blogg, att vi ska lista minst tio av våra naturfotografiska förebilder med motiveringar och här är mitt bidrag. En lista av detta slag bör dock kommenteras för att göras rättvisa. Jag försöker studera bilder varje dag och det är därmed inte uteslutet att jag påverkas av dessa fotografers bilder i viss utsträckning. Jag besöker regelbundet fotografer i bloggvärlden och har beställt en bok av Mats Andersson. Han är ju rimligtvis en kommande inspirationskälla!

I listan finns fotografer som jag återkommer till med mer eller mindre jämna mellanrum (via web eller bokform) och som jag i någon mån ser som förebilder. Jag har också försökt göra listan ur ett historiskt perspektiv – från de första inspiratörerna till den senaste! Anledningen till detta är att jag också vill ge en bild av hur mina inspirationskällor förändrats.

Efter min första fjällvandring beundrade jag länge fjällfotografernas bilder: Sven Hörnell, Edvin Nilsson och senare Claes Grundsten. Dessa fotografer har skildrat Sarek- och/eller Kebnekaisefjällen på ett storslaget sätt och till dessa vill jag också tillfoga Axel Hamberg, en pionjär som gjort några härliga panoramabilder långt innan kolfiberstativ och digitalteknik. Jag och min vän Mr Tael besökte en sommar Pårtetjåkkohyddan och är är en bild från den resan (år 2006). Det var deras förmåga att förmedla det storslagna, det sugande perspektivet som inspirerade mig:

Länge nöjde jag mig med detta fotograferande – på uppenbart natursköna platser som fjäll, havskuster och solnedgångar. Men sedan kände jag att ville göra något ytterligare, frågan var hur jag skulle gå tillväga. Jag gick en kurs med Jan Gustafsson och lärde mig dels hantera min kompaktkameras manuella inställningar, dels matnyttiga kompositionsgrunder. Detta var nödvändigt för att komma vidare, här är en bild från kursen:

Efter detta fick jag blodad tand och sökte mig vidare. Jag letade medvetet efter kvinnliga naturfotografer och fann framförallt Elizabeth Carmels och senare Stina Deurells bilder. Deras bildspråk är ytterst olika och Carmels bilder ser jag som ”perfekta” landskapsbilder – färgsköna, kompositionskorrekta och kanske amerikanska(?) medan Deurell har en otrolig förmåga att se bilder överallt, till och med i cykelkorgen!  ”Grenklyka ur sju vinklar” – bara en sådan titel är ju inspirerande. Idag söker jag medvetet efter kvinnliga fotografers bilder, låter mig inspireras och försöker påverkas av dem, då ”fotogubbarna” inte alltid känns lika spännande. I framtiden skulle jag också vilja forska om kvinnligt och manligt bildspråk – finns detta? Om ja hur skiljer dessa sig och vad är skillnaderna uttryck för? Har det förändrats över tid? Vi får se om man kan få pengar till sådant när jag är klar med min afhandling 🙂

Det senaste året har jag också studerat mängder av manliga fotografer. Jag skulle nog vilja bunta ihop Tore Hagman, Hans Strand och den ”tidige” Jan-Peter Lahall på samma gång. Möjligtvis också Jan Töve och Jan Grahn. Alla dessa är fantastiska fotografer som gör intressanta bilder, emellanåt lite väl naturromantiska i betydelsen att jag skulle vilja ha fler dimensioner i bilderna. Hos dessa fotografer, om jag ska fortsätta vara lite kritisk, återkommer en del snarlika motiv som i längden inte känns så spännande. Hans Strand pratade om landskapens arbetarklass nu på fotomässan i Stockholm och detta låter i mina öron som en intressant utmaning.

Så har vi kommit till det avslutande steget bland naturfotografiinspirationskällorna. Lahalls bok ”Jag har sett” – här finns oerhörda mängder inspiration som bilden på Örebro universitetssjukhus- Hur många tusen människor har inte gått förbi där utan att se Bilden!? Sådant inspireras jag av. Anders Geidemarks bok Stigen ur hav – av vingar skuggad för att den är på liv och död och för att han är en av de varmaste människorna jag mött. Som en stor nallebjörn, typ. I höstas gick jag en kurs med Terje Hellesø och fick otroligt mycket inspiration. Nya kameratekniker, nya dimensioner i bildskapandet, ett nytt sätt att se på bilder förändrade tillvaron. Och nu överdriver jag inte! Men jag tänker bilder väldigt, väldigt ofta – så att det nästan är jobbigt… Bilden nedan är från kontorsfönstret ”I väntan på sidensvansarna (En björktrast)” Jag bör väl också nämna Erik Malm för att han fått mig att dubbelexponera med Canon – som egentligen inte har den funktionen men med polfilter, liten bländare och långa slutartider kan magi skapas – det visar Malm i sina bilder. För hans struktur och projekt ”Dedicated life”.

Men frågan kvarstår kanske: Vem har betytt mest för mig som naturfotograf? Svaret får nog bli alla (i varierande utsträckning) men samtidigt ingen! Jag tror min farmor Evelina, som målade en del men som dog när jag var 3,5 år har betytt mycket. Jag minns känslan och lukterna av att se hennes bilder. Jag tror också den där Monet-utställningen på Louisiana i Köpenhamn, 1993-94 har betytt mycket. Genom hans impressionistiska bilder upptäckte jag Konsten, att det som studerades nära kunde förvandlas så radikalt om jag betraktade det på avstånd blev en viktig lärdom och senare upptäckte jag van Gogh, och många, många fler som Egon Schiele, Gustav Klimt… När jag var au-pair i Wien 1998 besökte jag i stort sett varenda konstmuseum och utställning och minns även en fantastisk utställning av Nan Goldin ”I´ll be your mirror” hette den på Fotomuseum Winterthur, Kunsthalle Vienna. Hennes bilder finns fortfarande kvar inuti mig, tio år efter jag såg dem. Tänk om jag någonsin kan åstadkomma något sådant. Jag ser henne som en mästare!

9 svar to “Mina naturfotografiska förebilder!”

  1. Tack för de trevliga orden Daniel! Alltid intressant också att besöka din blogg med alla dine underfundiga bilder! 🙂

  2. Det var en rejäl lista det, välgenomarbetad ser jag.

  3. Gillar din dubbelexponerade blombild.

  4. Intressant listning av förebilder du gjort :). Nu har jag lite att ögna igenom och bilda mig uppfattning om. Nybörjare som jag är så är alla nya namn på fotografer välkomna.
    Det är en givande blogg du skapat! Blir fler tittar in på denna blogg i framtiden.
    Mvh
    Erika Ahlberg

Kommentera

