Konsten att fokusera

När jag var i Vårgårda samtalade jag med Erik Malm  och fick intrycket av att han arbetar oerhört strukturerat och målinriktat. Han berättade om researchresor före han ansökte om pengar för sina fotoprojekt. Ja, han tycktes arbeta som en vetenskapare helt enkelt. Malm har lärt sig konsten att fokusera vilket jag tolkar som att välja och därmed välja bort, att bli medveten om vad valet innebär. Det är väl detta som både bildskapande och bildprojekt och forskningsprojekt handlar om? Att göra medvetna val, så långt nu detta är möjligt, och om man låter slumpen vara med, så ska den vara delaktig av en (medveten) anledning. Eller?

Hur medveten är jag om allt som finns i sökaren? Skärpedjupet? Vinkel? Ljus? Rörelser? Hur medveten är jag om det jag vill förmedla? Hur vet jag vad jag vill förmedla? Hur pass väl känner jag mina känslor? Smaka på det! För det är så jag ser det, ju större självkännedom jag har, desto bättre känner jag mig själv, och desto mer medveten kan jag bli om vad jag vill förmedla av mig själv till andra. Att omvandla känslorna inför ett motiv till en bild kräver ju en medvetenhet om vad jag känner inför motivet. Det gäller att kunna fokusera på vad jag känner. Att fotografera handlar alltså om att tvingas upptäcka sig själv. Att välja bländare 2,8 innebär ju att välja bort alla alternativa bländareöppningar! Och detta kräver en konst att kunna fokusera på sig själv, sitt inre, sina känslor eller vad vi nu ska kalla det. Jag tror det är därför jag helst fotograferar ensam – jag behöver lyssna inåt. Och mänsklig kommunikation i sådana situationer tenderar att skapa ofokuserade känslor och bilder. Tror jag. Jag kommer närmare naturen och mig själv om jag är ensam. Detta kan låta väldigt egoistiskt, men å andra sidan lär jag ju känna mig själv bättre genom denna ensamheten, en självkännedom som omgivningen givetvis har nytta av när jag vid nästa tillfälle samtalar med den!

Jag fotograferar ju för att bli en bättre människa och de bästa fotograferna är de bästa människorna! (Fråga mig inte hur jag kom till den slutsatsen!)

5 svar to “Konsten att fokusera”

  1. Intressanta tankar du kommer med om tankarna hos en fotograf.

    Jag har faktiskt haft ett utkast till blogginlägg liggande en lång tid som behandlar naturfotografer jämfört med andra människor. Har dock inte fått till tankarna riktigt annat än att naturfotografer visst har förutsättningar att vara bättre människor…

  2. Ja, intressanta tankar.
    Personligen fotar jag faktiskt också helst ensam. Men delar gärna mina upplevelser med andra.

  3. Intressant inlägg. Jag tilljör också dom som trivs bäst när jag fotograferar ensam och kan koncentrera mig helt på mig själv och bilderna.
    Har inte läst din blogg tidigare men här tycks finnas både intressanta texter och fina bilder.
    //Lars U.

  4. mycket intiresno, tack

Kommentera

