Vårt behov av inspiration

Vad inspirerar dig? I yrkeslivet, på fritiden, i livet? Det är stora frågor, men frågorna kom till mig under söndagens utflykt till Larsbo kalkbrott. Tänk att människans vilja har kunnat skapa jättelika hål i kalkberget! Borra, spränga, krossa, transportera, bränna och sedan sälja. Vilka drivkrafter och vilken inspiration! Vilka konsekvenser och avtryck dessa människor bevarar till eftervärlden.

Ibland försvinner min inspiration och det mesta känns meningslöst, dåligt och tråkigt. Jag gör bilder men får inte fram det jag vill. I sämsta fall tar jag inte ens fram kameran. Ibland däremot, inspireras jag av allt, från grässtrån till kaffe… Bilderna kommer i huvudet och efter några försök landar de på sensorn.

Min största rädsla är tomheten. Att sluta vara nyfiken, att sluta vilja utvecklas och göra nya saker. Träffa nya människor, lyssna på ny musik, läsa nya böcker. Tänk om inspirationen skulle försvinna helt och hållet!

November har bjudit på svalare luft och många svartvita bilder. Jag har också sluppit bära med mig vatten på utflykterna. Vattnet i Kilsbergens bäckar släcker nämligen törsten förträffligt. Jag tror till och med att det är renare än vattnet i kranarna. Kanske borde jag göra ett vattenprov. Det är sådant som driver mig, som inspirerar mig!

Och det är väl tur att alla människor inte vill bygga kalkbrott?

2 svar to “Vårt behov av inspiration”

  1. Intressant inlägg.
    – och tack för din kommentar. Du har en enastående förmåga att se saker! Det bäddar för att du också gör bra bilder.
    /Mats

  2. Inspiration, ett knepigt ord som jag anser du beskriver väl. Och jag håller med dig, den mest förskräckliga känslan skulle väl vara att tappa all inspiration.

    Du ställer frågan vad som inspirerar mig: livet! hehe men mer påtagligt är jag väldigt intresserad av folksagor och folktro.

    /Niklas

Kommentera

