Pieter ten Hoopen och slumpen

Igår kväll var jag och fabrikörn och lyssnade på ett mycket intresant föredrag med Pieter ten Hoopen. Han visade bilder från Pakistan, Irak, USA, Stockholm m m. Det var ganska mycket folk och lyssnade och nu börjar jag känna igen en del fotografer här i Örebro. ten Hoopen visade mängder av gripande bilder. Jag njöt! Jag ställde lite frågor om hur han tränar och håller liv i sin fantasi  och om han trodde på ödet!

Och på denna fråga bjöd ten Hoopen på intressanta tankar där han i korthet menade att han medvetet överlämnar en liten bit av bildskapandet åt slumpen, för att bli överraskad och på detta sätt hitta nya bildidéer! Två kameror fulla med film hade gått sönder och tappats brutalt i backen men vid framkallningen hade slumpen skapat fantastiska mästerverk! Film ja, ten Hoopen ansåg det vara lite jobbigt att se bilden direkt på bakstycket när han gjort den. Han ville inte se den, just för att bli överraskad av resultatet! Vi fick se bilder från en kommande bok om Stockholm och ett reportage om prostitution i Syrien som SvD köpt in. Flertalet bilder var skapade med en panoramakamera med tre möjliga slutartider. Av tjugo filmer blev en bild riktigt, riktigt bra sa Pieter. Och ja, jag har aldrig sett något likande!

Berusad av inspiration lämnade jag föredraget med nya idéer. En bild kan verkligen se ut hur som helst och ändå innehålla en gripande, intressant, spännade berättelse. Anything goes!

Bilden är från i våras, Kilsbergen.

2 svar to “Pieter ten Hoopen och slumpen”

  1. Ja, lika mycket människor som det finns, lika mycket olika smaker. På gott och ont. Spännande ”krönt” träd och fin gråskala.

  2. Den här bilden tycker jag var intressant! Den har något som gör att man vill titta mer…

    /Mats

Kommentera

