Att utmana sina gränser

Idag var målsättningen att överraska mig själv och utmana mina egna gränser för smak, teknik, vett och etikett. En termos kaffe, lite mjölk och två kanelbullar. Jag hade ca 3 timmar på mig, (på den tiden brukar jag hinna med ungefär tre bilder men idag blev det fler!) Hade skött tvätten på förmiddagen. Och var allmänt tillfreds. Men hur gör man? Hur tänker man i nya banor med välkända motiv?

Jag hade laddat med Rage Against the Maschine, Killing in the name of… och så försökte jag förflytta mig tillbaka till barndomens lekande i sandlådan. Allt var tillåtet. Allt var möjligt. Ctrl-alt-del av civilisationens inlärda mönster. Jag försökte så gott jag kunde.

Det blev en bild av vasstrån med gräs och lite halvt förmultnade löv som bakgrund. 12 sek total slutartid, bländare 22, iso 100, stativ och handhållen kamera och polfilter. Visst, vasstråna är inte superskarpa men jag hoppas ändå att bilden förmedlar någon slags känsla av det jag upplevde denna eftermiddag.

5 svar to “Att utmana sina gränser”

  1. Jag tycker du har lyckats! Den är spännande och mycket fart i ett enkelt och vardagligt motiv.

  2. Tack Niklas! Jag gjorde ett par olika varianter. Det är kul att försöka göra något eget av ett tillsynes trivialt motiv!

  3. Vackert! Som fjäderlätta penslar som far över bilden; avtecknar dämpade, spännande nyanser.

  4. Mats Öhlén Says:

    Tjena, snygg blogg! Bilden är riktigt cool…dock föredrar jag ”vanliga” bilder där naturen får tala för sig själv. Nästa gång vill jag att du sitter kvar till bävern visar sig och ger mig bildbevis!! 🙂

    Mats

Kommentera

