Rapport från ytterligare en fotomässa

tallar i nattljus

Det har varit några hektiska dagar med konferens i Malmö torsdag-fredag och sedan for jag till Stockholm där bland annat Fotomässan besöktes under lördagen. Köerna var kortare i år och mitt spontana intryck var att det var färre besökare där. Jag stod och betraktade Tim Flachs hästbilder när Magnus Lindbom kom förbi och ställde sig bredvid. Jag kunde inte vara tyst utan frågade vad han tyckte om bilderna. Vi pratade en del om bilder och bildskapande, ett mycket trevligt samtal!

Senare besökte jag Hans Strands bildvisning  med många fantastiska bilder från Island. Strand fotograferade också mindre storslagna landskap som han benämnde ‘landskapens arbetarklass’ eller något i den stilen. För att väga upp den sneda könsfördelningen studerade jag även Thron Ullbergs och Annika Aschbergs bilder ganska ingående.  Athina Stratakis bilder berörde mig också. Någon borde göra en fördjupad studie av kvinnors och män bildspråk!

Jag kan inte låta bli att imponeras av utställarna. Tänk att stå vid en monter i tre dagar och se trevlig ut. Dessutom försöka sälja på besökare allt från tidningsprenumerationer till svindyra teleobjektiv. Det tråkigaste jobbet måste ändå garderobiärerna ha haft. Jag försökte lätta upp stämningen vid 18:05 genom att mena att snart var dags att komma ut ur garderoben. En av dem skrattade faktiskt men den andra hade hört skämtet ungefär tre gånger på sex år. Oh, sweet jee, har hon stått här i sex år!! tänkte jag och gick ut i regnet och köpte en sympatikorv av korvkrängarna. Blåst och regn hindrar icke korvståndsägarna.

Avslutningsvis så träffade jag på Herr Hagman, en trevlig yngling som jag träffade på fotokursen uppe i Grövelsjön. Vi har lite planer på att skapa en gemensam bildblogg som jag hoppas ska komma igång snart!

Bilden är gjord genom att nattfotografera några tallar i ca en timma på bländare 1, 8. Sedan har jag överexponerat dessa i raw-hanteraren, på så sätt sparade jag typ några timmar exponeringstid 🙂

Ett svar to “Rapport från ytterligare en fotomässa”

  1. Läcker bild! Är det verkligen en hel timmes exponeringstid!!??

Kommentera

