Vårgårda-reflektioner

Panorama4sv-liten

Läppe

Så är den då över, naturfotografernas egen firmafest. Det var första gången jag besökte Vårgårda, naturfotografins Mecka. (Jag hann inte få någon djuplodande uppfattning av själva samhället men för den som är intresserad finns mer information här.)

Det var främst två fotografer som lockade mig Serkan Gûnes och Erik Malm och jag blev inte besviken. Lite övergripande kan man väl säga att de är verksamma inom två olika traditioner av naturfotografin. Det är åtminstone så jag ser på deras fotografier – Serkan visade skarpa bilder, i fantastiskt ljus, underbara färger och storslagna landskap medan Eriks bilder var personliga, abstrakta, oskarpa. Även om Erik visade en del skarpa bilder också på bl a isbjörn. Sedan uppskattade jag Kristian Mainz bildvisning också med några dikter och akvareller. Festivalen bestod även av en utställningsdel samt en mässa där diverse företag visade upp produkter m m.

Det blev ingen tältövernattning utan en tur till Jörgen och Tea i Hinderstorp. En mycket trevlig kväll där vi hann med både öl, Tullamore Dew och gin-tonic. Vi lyssnade på god musik, åt av Jörgens förträffliga mat och plötsligt stod en älgko och kalv utanför fönstret. Jörgen hade förberett detta möte i flera veckor genom att lägga ut äpplen utanför köksfönstret. På morgonen såg vi hjortar och råkor!

Jag var ganska fullproppad med intryck och tankar när jag satte mig i bilden och körde de 20 milen hem till Örebro. En sak som jag funderade på var hur ”lika” många av bilderna jag såg var. Jag vet t ex inte hur många älgbilder jag såg eller superskarpa fågel- och landskapsbilder. Jag har försökt exemplifiera detta genom fjällbilden ovan (som kanske lutar lite…). Sedan fanns det några bilder som stack ut lite, som var mer abstrakta och svårtillgängliga. Denna tradition får exemplifieras av bilden från Läppe i eftermiddags – en bild där jag först riktat kameran i vattnet och sedan upp i träden.

Jag är glad att jag besökte Vårgårda. Jag fick byta några ord med Malin och Terje. Jag köpte en bok av Anders Geidemark och fick den signerad! Jag träffade på Erland, en gammal fotokompis från Tivedenskogarna och så en massa andra fotografer – bland annat en från Finland som höll på ett projekt om Finlands nationalparker, glada norrmän, en dansk vid namn Poul Henrik (!) och naturfilmaren Ingemar Lind. Ett Mecka alltså!

Och jag tror jag vet lite mer om vem jag är, vad jag vill skapa för bilder och vad jag vill förmedla, vi får se om det kommer att synas här framöver. Jag fick en del idéer som jag ska försöka förankra med några människor.

2 svar to “Vårgårda-reflektioner”

  1. Måste bara få kommentera din blåa vattenbild. Riktigt effektfullt med den svaga dubbelexponeringen (gissar jag) som nästan bara givit lite struktur åt den annars så rena himlen och vattenytan. Mycket snyggt.
    Panoramat ser inte pjåkigt ut heller. 🙂 Lite svårt bara att ta till sig en sådan bild i detta bloggformat.
    mvh Tomas

    • Tack! Det är en dubbel enkelexponering:) Jag har provat det innan på stenar m m och blev till inspirerad av Erik Malm att försöka utveckla detta lite. Hans bilder i Vårgårda var underbara. ”Man behöver ju inte ha kameran åt samma håll HELA exponeringstiden” som han uttryckte saken. Det finns så mycket att upptäcka.

Kommentera

