Flodens ögon

 

Flodens ögon-liten

Ikväll har jag suttit och gått igenom lite gamla bilder från Mörrumsån. Jag fastnade en stund vid denna bild, ögonen i vattnet och de fyra stenarna som upprepar formerna. Det var en underbar morgon i slutet av maj, klockan var 4:30 och då hade jag varit på plats i ca en timme. Bländare 11, 1/1500 sek slutartid och 100 ISO med stativ.  Det är främst två saker som jag är lite kluven inför i bilden, dels den ensamma stenen kontra det skarpa ljuset, dels det skarpa ljuset kontra ”ögonen” i övre delen. Det blir ”för mycket” i  bilden på något vis, tycker jag.

2 svar to “Flodens ögon”

  1. Hej Daniel!

    Din bild är mycket stämningsfull och dina alltid så poetiska ord ger som vanligt ytterligare en dimension åt bilden. Jag kanske har sagt det innan, men detta är något jag tycker du ska utveckla, att tillägga några ord till varje bild. Jag menar, att utveckla det till en konstform, kanske?

    Jag kan hålla med dig. Men jag tycker å andra sidan inte att det blir för mycket i bilden. Det jag reagerar på är snarare bildens komposition. Kanske hade bilden blivit bättre om stenarna placerats så att de fyller ut det tomrum som nu finns i den nedre högra delen av bilden. Sen är det lite olyckligt att du har en svart bakgrund till bilden. Den kommer liksom inte till sin rätt riktigt.

  2. ”Ögon döda som två skymningar
    med ögonlock av vår och höst
    och ögonbryn som vildvin
    slingrande upp över pannan
    grenande sig över tinningarna . . . ”

    Ekelöf ur Strountes…

Kommentera

