Min Mörrumså, del 3

pool 12-liten

Här är en bild från den lilla ön nere i pool 12, efter forsnacken i Mörrumsån. Just denna dag hade jag sällskap av en mink som sprang runt och iakttog mig på avstånd. Jag har fotat genom plastfolie och lagt ihop en suddig och en ”skarp” bild i datorn. Det skär lite i mig varje gång jag skriver så, men tills jag har råd att fotografera med en kamera med dubbelexponering som möjlighet får jag nöja mig med att ”dubbelexponera” i datorn. Jag gillar den softade tonen som dubbelexponeringen ger, vilket följare av bloggen förmodligen upptäckt.

ISO 100, stativ, bländare 8,0 och 1/30 sek slutartid.

2 svar to “Min Mörrumså, del 3”

  1. Tekniken ger en slags liv i bilderna, upplever jag. En 3D-effekt som skapar känsla.
    En fråga, från en som inte är hemma i ”fotoshoppen”: Är det tekniskt möjligt att skapa den dubbelexponerade effekten i bilden ovan i enbart en del av bilden och behålla en viss del av bilden skarp?
    /Patrik

    • Ja, iallafall i datorn. Direkt i kameran kan det nog vara svårare men borde gå om du tar tre bilder. Först tar man ett vanligt kort med tre stegs underexponering, sedan ett med oskärpa där du håller en hand eller bok så att en del av bilden inte exponeras, alternativt ett mörkt avtonat gråfilter, så att den delen du vill ha lite ”softad” exponeras med tre stegs underexponering, sedan flyttar du boken/handen så att det ställe som bara fått 2/3 exponering exponeras i skärpa.
      Om du bara tar två bilder blir ena delen överexponerad i förhållande till den andra.
      Det borde kunna gå så här, skulle vara kul att prova men hushållskassan förbrukas på andra områden i dessa tider 🙂 MEN, min kamera bär bara på möjligheter, inga begränsningar.

Kommentera

