Rekognoseringsutflykt

abstrakt3

 

gräskors

 

 

kompanjoner

 

 

 

 

träd i motljus2 

 

bergvägg-multi

Idag har jag varit ute på en lång biltur/vandring i Kilsbergen för att tillsammans med Fabrikör Olsson och Mr Bauman njuta av livet, reknognosera nya fotoställen och stillsamt protestera. Det sistnämnda bestod i korthet av att vi körde på en grusväg och hälsade på ett tjog älgjägare som såg jaktlyckan försvinna när vi rullade vidare i fabrikörens Mercedes.

Det finns otroligt mycket spännande att se och uppleva i Kilsbergen. Vi letade bland annat efter bra bäverställe och älgställen, samtidigt som vi passade på att besöka några gamla hyttor och en övergiven dockfabrik/ungkarlshotell. Turen inleddes med ett besök vid Kilsbergens brant i närheten av Ånnaboda där en man byggt en egen liten stuga med vedbod, torrdass och förråd helt utan markägarnas tillstånd. Stugan var byggd med samma teknik som en stuga som finns längre upp i bergen vid en sjö och vi misstänker att det kan röra sig om samma arkitekt, vars målsättning förmodligen varit att få vara ostörd ute i naturen.

Under en sådan här utflykt blir det en ganska impulsstyrd fotografering med mycket socialt umgänge och skratt. Och kaffe! Och anekdoter. Som den om kaptenen som undrande om malajen ätit sill till lunch eftersom fiskbenen stack ut på hakan eller att kungen menar att det går dåligt för Sverige eftersom han fick importera sill via Tyskland… Ja, på den nivån kan den va. Men det brukar också vara väldigt lärorikt – Bergslagens historia är spännande och jag tycker det är så läckert att hitta gamla övergivna torp där människor bodde fram till 1940-talet. För 70 år sedan var ju elektricitet och avlopp otänkbara lyxfaciliteter på de här platserna men människorna hade en otrolig kunskap om natur och överlevnad. En kunskap som håller på att förloras idag! När jag tänker efter tror jag inte människorna på de här platserna hade något behov av vare sig el eller element eller internet eller kommunalt vatten och avlopp.

Jag hade objektiv med ett filter med vaselin på. När jag gjorde den nedersta bilden samt den med gräskorset  hade jag två bilder av Terje Hellesö i huvudet men försökte förstås göra dem på ”mitt” sätt. För den som har vägarna förbi Ymningshyttan kan jag varmt rekommendera ett stopp. Här finns nog motiv för ett helt liv!

2 svar to “Rekognoseringsutflykt”

  1. Broder!
    Jag gillar verkligen dina bilder, både de ”extremabstrakta” och de mer konkreta. En utmaning för framtiden är att utveckla din förmåga att i samma bild skapa en balans i det abstraka och konkreta. Exempel på bilder du gjort som ”uppfyller” detta för mig är: blåklockebildena, urskogsbilden, även Träd i motljus, och i den fulländade Möte med ren. Den sistnämna tycker jag drar iväg åt ett mästerverk! Den är underbar.

    Keep on shooting!

  2. Tack för din konkreta och lagom abstrakta uppmuntran/respons!

Kommentera

