Blåklockor

Blåklockor2

Blåklockor

Två bilder på blåklockor i motljus. Blåklockor innehåller ju hög snuttipuff-varning och är väldigt roliga att fotografera. I detta fall fanns det mängder av gräs i för- och bakgrund. Grässtrån blir lätt störmoment i bilder men jag försökte använda stråna för att ge bilden en ytterligare dimension. Har jag lyckats? Behöver jag säga att försökte fånga solguden i den nedre bilden? Båda bilderna är gjord med polfilter och uv-filter med vaselin på för att få färgmättnad och lite dimmig känsla i bilderna. Översta bilden: Bländare 4,5 och slutartid 1/30 s. Nedre bilden bländare 5,6 och 1/15 s. ISO 100 och med stativ.

Ett svar to “Blåklockor”

  1. Tycker det det finns ett tydligt uttryck, en röst, ett språk – ett bildspråk som inte lämnar mig oberörd. Det finns en harmonisk balans i båda bilderna, mellan det abstrakta (det jag anar) och det explicita (det jag ser att det är), men också en oro i det att det abstrakta övergår i en slags magisk upplösning. På samma gång ett lugn och ett obehag.

    Den nedre bilden får mig att associera till vatten, att jag som betraktare befinner mig under vattenytan, kanske håller på att drunkna, kanske håller på att flyta upp efter att ha hamnat i vattnet. Sjunka/flyta, död/liv. Blåklockan vid strandkanten.

    Den övre känns på ett sätt som just vad den kanske är; en sol och växterna. Men i kombination med den undre associerar jag till födelse; på ett sätt att solen är på väg upp och dagen gryr, men kanske än mer till att jag som betraktare befinner mig inuti en livmoder och anar det skarpa solljuset utifrån med blåklockans skugga liggande över huden.

    Så kanske är det livet/födelsen där uppe och döden/den drunknande där nere. Ingen ”bildteknisk” kommentar men väl mina uppriktiga associationer. Jag tycker mycket om dem och jag kan se dem båda hänga brevid varandra i en konsthall.

    /Patrik

Kommentera

